Er de fatale fejl på Ny Vesthavn held i uheld for Kalundborg Havn?

Kalundborg Havns 234 mio. store projekt Ny Vesthavn har fatale fejl. Havnedirektøren ved ikke hvornår, at skaderne kan blive udbedret. Ansvaret er endnu ikke placeret – hvorfor? Havnedirektøren regner med at forsikringen dækker skaderne og ”de tabte indtjeninger”. Men hvilke tabte indtægter? Kalundborg Havn har haft 3 år siden godkendelsen af Business Casen til at…

Share Button
Læs mere

NY VESTHAVN – MATERIALEFEJL?

NORDVESTNYT bragte 3. august 2019 i en artikel om problemerne på Ny Vesthavn en forunderlig oplysning. Det fremgik nemlig, at der nu pågår en række tekniske undersøgelser af det stålmateriale, som ankerstængerne, der angiveligt er årsagen til de aktuelle problemer, er fremstillet af. Denne oplysning rejser spørgsmål om kvalitetssikringen, som anlægsarbejdet må formodes udført under….

Share Button
Læs mere

Fatale fejl på Ny Vesthavn?

Inden Ny Vesthavn er kommet i drift, har Kalundborg Havn i en pressemeddelelse oplyst om tekniske fejl på kajanlægget, der indtil videre gør, at den nye havn ikke kan anløbes af skibe. Omfanget og tidshorisont for udbedring kan havnen ikke oplyse. Udover en kort forklaring om, at 21 nederst placerede ankerstænger er knækkede og dermed…

Share Button
Læs mere

Hvorfor er der endnu ikke kommet trafik på Ny Vesthavn?

Kalundborg kommunalbestyrelse besluttede på mødet i marts 2018, at iværksætte en proces, som skulle give adgang til Kalundborg Havns Ny Vesthavn ad det private vejstykke, som ejes af virksomhederne Ørsted og Interterminals, der ligger lige før Ny Vesthavn. Forståeligt nok, for det er en væsentlig forudsætning for, at det nye anlæg kan komme igang med…

Share Button
Læs mere

Er der noget at juble over – eller er tiden inde til refleksion?

Så blev Ny Vesthavn vist frem for borgerne den 22. april 2019, eller hvordan den seance skal betegnes, med bands, boder og et krydstogtanløb ud af 2 i år, hvor havnedirektør Bent Rasmussen ellers i 2017 annoncerede 5 krydstogtanløb i 2019. Det var en derudover tom Ny Vesthavn den dag, og det er den fortsat!…

Share Button
Læs mere

Miljøgodkendelse til Kalundborg Container Terminal

Vi har søgt aktindsigt i hvorvidt Kalundborg Havns ”Kalundborg Container Terminal” er reguleret med en miljøgodkendelse i henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 33, eller om der måtte være fastsat miljøgodkendelser for specifikke aktiviteter på containerterminalen. Kalundborg Kommune (KK) svarer: ”Kalundborg Havn har ikke søgt eller fået miljøgodkendelse til aktiviteter på Kalundborg Container Terminal fra Kalundborg Kommune….

Share Button
Læs mere

Ny Vesthavn- den udkonkurrerede afkrog?

Indvielsen af Ny Vesthavn er netop blevet fejret af byens borgere, der med egne øjne, kunne se, hvad deres garantistillelse med 220 mio. skattekroner er blevet brugt til. Indvielsen er fejret i skyggen af, at regnskabet for 2018 er det hidtil ringeste med faldende overskud, faldende godsmængder (29%), faldende skibsanløb og næsten ingen krydstogtskibe. Tendensen…

Share Button
Læs mere

2 krydstogsanløb i 2019. Hvor blev de 3 andre af?

I Nordvestnyt kunne vi læse den 14. december, at 2 krydstogsskibe vil anløber Kalundborg Havn i 2019. ”Mallegan” fra Crui­se & Maritime Voyages i april samt ”Spirit of Discovery” fra Saga Cruises.  2 skibe der henholdsvis er på 46.052 BRT og 58.250 BRT. I Nordvestnyt den 7. juni 2017 informerede Kalundborg Havn dog, at der…

Share Button
Læs mere

Stort fald i godsomsætningen på Kalundborg Havn. Havnens samlet godsmængde 1-3. kvartal 2018 er faldet til 582.000 tons mod 700.000 tons i samme periode i 2017.

I Nordvestnyt kunne man læse den 27. november, at havneformanden, Martin Schwartzbach, oplyste, at godsomsætning 2018 var faldende p.g.a. “manglende eksportkorn” som et resultat af den varme sommer. https://sn.dk/Kalundborg/Stort-fald-i-godsomsaetningen/artikel/793087   Vi henviser til tidligere artikel fra ErhvervsAvisen den 21. september 2017, hvor DLG i Vordingborg melder ud, at de etablerer yderligere 100.000 tons stor kornsilo,…

Share Button
Læs mere