NORDVESTNYT bragte 3. august 2019 i en artikel om problemerne på Ny Vesthavn en forunderlig oplysning. Det fremgik nemlig, at der nu pågår en række tekniske undersøgelser af det stålmateriale, som ankerstængerne, der angiveligt er årsagen til de aktuelle problemer, er fremstillet af. Denne oplysning rejser spørgsmål om kvalitetssikringen, som anlægsarbejdet må formodes udført under.
Den spunsvæg, der danner den 500 meter lange anløbskaj, er ved 375 ankerstænger placeret i en henholdsvis øvre, henholdsvis nedre række, som i den ene ende er fastgjort til spunsvæggen og i den anden til ankerplader på landsiden. Det er oplyst, at 21 ankerstænger på midten af spunsvæggen i underste række allerede nu er knækkede; altså før havnen overhovedet er taget i brug bortset fra et enkelt krydstogtsanløb. De knækkede ankerstænger påvirker spunsvæggens stabilitet, og kajen må for tiden ikke anløbes af skibe eller overfladebelastes i “væsentlig” grad. Hele kajen er dermed afspærret.
At der først nu pågår undersøgelser af ankermaterialet forekommer uforståeligt. Henset til sikkerhedsaspekterne ved et havnebyggeri som det foreliggende, må det som udgangspunkt formodes, at der udelukkende er anvendt certificerede stålmaterialer, der opfylder bestemte krav afstemt med anvendelsen. Leverandøren medsender sædvanligvis hvert leveret batch stål en rapport indeholdende målinger af stålets mekaniske egenskaber, herunder træk-og trykstyrken og ikke mindst hårdheden, samt den kemiske sammensætning. Kunden lader udtage en prøve af det leverede stål og får det analyseret ved et anerkendt laboratorium. Resultaterne sammenholdes med leverandørrapportens oplysninger. Ved overensstemmelse kan stålet tages i brug. Er der mon nogen ansvarlige – hvem de så end er – der har overset et eller andet? Noget tyder på, at det anvendte stål har været for hårdt, henset til at ankerstængerne er knækkede. Det vidner om, at stålet ikke har været i stand til at modstå de belastninger, det var udsat for.
Under alle omstændigheder burde de nævnte materialeundersøgelser kunne afsluttes meget hurtigt ved gennemgang af de efter gængs fremgangsmåde foreliggende rapporter vedrørende det anvendte stål, og har tilsynsarbejdet fra havnens rådgiver, Niras, omfattet nogen form for dokumentation af tilspændingsmoment og korrekt montage af ankerstængerne?
Seneste kommentarer