Søfart skriver 9. november, at Kalundborg havn, for eget regning, selv er gået i gang med reparation af de knækkede ankerstænger. Voldgiftsnævnet for Bygge & Anlæg arbejder stadig på den syn-og skønssag, som havnen har oprettet, men det trækker ud, og derfor er Kalundborg havn gået i gang med reparationen inden afgørelsen. Tilsyneladende er de 27 ankerstænger knækket pga. projekt-og montagefejl oplyser Bent Rasmussen til Søfart. Dette blev opdaget ved at sandet var forsvundet fra de kabelføringshuller, som ligger i overfladen på Ny Vesthavn.
https://www.soefart.dk/article/view/748969/kalundborg_havn_vil_hjaelpe_industrien_tilbage_i_danmark
Vi kan således udlede, at sandet er “forsvundet” ud gennem spunsvæggen, der må være skredet efter ankerstængerne knækkede – eller måske nærmere “trukket over”? Kalundborg havn melder ikke ud, om de fandt “fast bund” ved de nye prøveboringer, som de lavede umiddelbart inden igangsættelse af reparationen. Hvis prøveboringerne inden Ny Vest Havn blev anlagt havde være tilstrækkelige i antal, så havde man måske undgået dette? Var det et valg fra Kalundborg Havns side at spare på prøveboringerne, selvom man vidste eller nemt kunne have tilegnet sig viden om, at Asnæsværket stod med lignende problemer med en meget varierende havbund, da de byggede i sin tid?
Kalundborg havn udtaler i Søfart, at Coronapandemien har gjort, at Kalundborg havn mere bliver en industriklynge end en skibshavn. Havnedirektøren vil sælge arealer til høj specialiseret industriproduktion og lagre…
Betyder dette, at Kalundborg Havn vil fortsætte med at sælge ud af arealer på nuværende havn? Havnen har lige solgt et areal til Chr. Hansen sammen med den bygning, som Pronova byggede på havnen. Havnen overtog arealet som selvstyrehavn i 2000. Dengang fik havnen arealet af Kalundborg Kommune. I 2015 solgte havnen Gl. Vesthavn (Nu Havnepladsen) tilbage til Kalundborg Kommune for 6,5 mio. Så både salget i 2015 og nu til Chr. Hansen, er indtægt direkte i havnens kasse. Denne “bonus” vil gavne godt i havnens regnskab, der i 2019 kunne vise et driftsoverskud på kun 179.000 kr. i 2018 123.000 kr. Se mere om regnskabet her: https://nyvesthavn.dk/?p=653
Spørgsmålet er så, om hvor længe Kalundborg Havn kan klare sig med at frasælge arealer mod løbende lejeindtægter, og altså realisere en del af egenkapitalen, SAMTIDIG med faldende godmængder (79% siden 2008)? Vi kan være nervøse for, at denne situation sammenlagt med afdrag til lån og udgifter til vedligeholdelse af Ny Vesthavn biddrager til, at man byder velkommen til hvilken som helst slags virksomhed på Ny Vesthavn i fremtiden – uden at tænke på følgerne for borgerne. Skal der virkelig ligge industri med havudsigt i Kalundborg Fjord, fordi Kalundborg havn og Kalundborg Kommune i 2016 gav grønt lys til en Business Case, som ingen gang havde eller har på jord – også selvom Pandemien ikke fandtes i hele verden. Se hvorfor her: https://nyvesthavn.dk/?p=234
Seneste kommentarer