Kan det virkelig være rigtigt at Kalundborg Kommune frivilligt yder Kalundborg Havn ”økonomisk støtte” med 38,5 mio. kroner uden konsekvenser? Først køber de Gl. Vesthavn til 6,5 mio. i 2015.
Nu meddeler kommunen, at de skal bruge 32 mio. kr. i løbet af de næste år på renovering. En renovering som er nødvendig, da Kalundborg Havn åbenbart har undladt at vedligeholde anlægget.
Altså en udgift der skulle være afholdt af havnen inden salget i 2015. Hvis Kalundborg Havn havde vedligeholdt løbende– så havde de nok ikke de frie likvide midler på ca. 30 mio., som de har i dag. De penge som nu skal bruges til lån og drift i de første år med Ny Vesthavn.
Hvis målet for Kalundborg kommune var at erhverve Havneparken, så kunne man have udmatrikuleret, så de kunne købe selve Havnepark-arealet og ikke de havnerelaterede anlæg som estakat samt langebro m.v.?
Kalundborg Havn er en skattefri selvejende havn med Kalundborg Kommune som reel ejer.
Dette er en forsmag på, hvad der venter, når nu Ny Vesthavn ikke kaster noget af sig til vedligeholdelse, fornyelser mv. samt til forrentning og tilbagebetaling af lån – kan du bilfalde det som borger i Kalundborg?
Debatinlæg fra Jan Fich i Nordvestnyt den 22. december.
https://sn.dk/Kalundborg/Den-gamle-Vesthavn-skal-have-et-stort-million-loeft/artikel/708924

Seneste kommentarer