Tak! For dit svar Jacob Beck Jensen. jeg mener ikke at svaret er fyldestgørende og til din orientering hidhører sikkerhedszoneberegningerne ikke under mig. Til alles orientering har jeg fået oplyst af jurist, Louise Frændemark fra Kalundborg kommune, at der endnu ikke er udarbejdet beregninger på sikkerhedszonen omkring Asnæs Olie Terminal, men at man forventer at disse vil foreligge i løbet af 2018. Forstår ganske enkelt ikke, at dette ikke har interesse for dig, som havnebestyrelsesformand for Kalundborg Havn, incl. øvrige havnebestyrelsesmedlemmer og andre på området involverede parter. Mit debat indlæg 12. december 2017 var ingenlunde ment som værende en form for skræmmekampagne imod Ny Vesthavn, men blot et forsøg på, at gøre opmærksom på, at alle formalia ikke som påstået af dig er på plads. Har Kalundborg Havn ladet udarbejde et juridisk responsum, hvori kommunalbestyrelse og kalundborggenserne kan få indsigt i, hvorledes lejeaftalen mellem Greve Christian Lerche Lerchenborg og Havnedirektør Bent Rasmussen er tilvejebragt, og herunder hvordan spørgsmålet om mulig ekspropriering af de landværts områder er blevet forhandlet forud for, eller i forbindelse med godkendelsen af projektet på byrådsmødet 26. februar 2014? Spørgsmålet om ekspropriering blev rejst på det pågældende møde, men blev afvist ved afstemningen med 4 for og 24 af kommunalbestyrelsen i mod. Desværre blev jeg, som nyt medlem i kommunalbestyrelsen, vildledt i dette spørgsmål af formand for DF Peter Jacobsen, da jeg bl.a. havde udtrykt betænkeligheder ved afvisning af ekspropriation og den umådeligt lange og udgiftstunge lejeperiode.

Lis Dannenberg

Kommunalbestyrelsesmedlem NB

 

 

Jakob Beck Jensen svarer på Lis Dannebergs den 14. december i Nordvestnyt, hvor han ikke besvarer spørgsmålet hvorfor AOT´s sikkehedszone endnu ikke er vurderet.

Han beder derimod Lis om selv at regne ud, hvor lang sikkerhedszonen er i mod vest.

 

 

 

Ved seneste Byrådsmøde 29. november 2017, foreslog jeg at sætte Ny Vesthavn projektet på pause, fordi det efter min tidligere henvendelse gennem kommunens forvaltning ikke havde været muligt, at indhente dokumentation for beregning af sikkerhedsrisikozonen omkring Asnæs Olie Terminal (AOT) og dennes betydning i forbindelse med anløb af krydstogtsskibe. Dertil svarede bestyrelsesformand for Kalundborg Havn, Jakob Beck Jensen, citat(kan ses på kommunens video fra mødet): “Formalia her er i orden også det du nævner om AOT.” Nu har det imidlertid været muligt for mig, at indhente oplysninger omkring status på dette område. Det viser sig, at der d.d. i strid med det oplyste endnu ikke er udarbejdet risikozoneberegninger på det pågældende område, disse beregninger forventes at blive udarbejdet i 2018. Her opstår problemet, idet Jakob Beck Jensen har afgivet urigtige oplysninger på kommunalbestyrelsesmødet og dermed vildledt kommunalbestyrelsen. Uforståeligt og bekymrende er det, at ingen medlemmer af Kalundborg havnebestyrelse, Teknik og Miljø-udvalget endsige borgmester Martin Damm, havde kommentarer til Jakob Beck Jensens fejlagtige oplysninger i byrådssalen. Det efterlader dermed et indtryk af, at de pågældende ikke var i besiddelse af hverken viden eller indsigt på området.

Ved byrådsmødet 28. juni 2017 gjorde jeg også opmærksom på den manglende dokumentation på risikozoneberegningerne; men dette blev hurtigt tiet ihjel af borgmesteren med en bemærkning om, at dagsordenspunktet ikke drejede sig om risikozoneberegninger, men udelukkende om godkendelse af plangrundlaget for Ny Vesthavn. I min optik hører risikozoneberegningerne uløselig sammen med Ny Vesthavns-projektet: Ingen anløb af krydstogtsskibe med mindre sikkerhedsforanstaltningerne er på plads. Dermed er der betydelig uvished om en stor del af det forventede forretningsgrundlag for Ny Vesthavn, som i flg. havneprojektets Business Case forudsætter anløb af store krydstogtsskibe og således havneudvidelsens muligheder for i fremtiden at financiere sig selv uden hjælp fra kommunekassen.

Lis Dannenberg

Kommunalbestyrelsesmedlem NB

Følgende er modtaget fra Kalundborg Kommune:

Det er Miljøstyrelsen, der er miljømyndighed for AOT og Kalundborg Kommune har endnu ikke modtaget Miljøstyrelsens oplysninger vedr. risikozone omkring AOT. Administrationen har i forbindelse med dit spørgsmål været i kontakt med Miljøstyrelsen, der sidder med risikobekendtgørelsen og AOT. Miljøstyrelsen kunne ikke give et konkret svar, men henviste til AOT.

 AOT har ved telefonisk kontakt oplyst, at beregningen af sikkerhedszonen vil pågå i forbindelse med opdatering af virksomhedens sikkerhedsrapport. Dette arbejde forventes udført i 2018. Beregningen er således ikke udarbejdet endnu, ifølge AOT. 

Der er i forhold til vejen udarbejdet en risikovurdering af Niras af 30. august 2017, se nedenstående. 

Herudover vedhæftes aftalenotat vedrørende Kalundborg Kommunes kommuneplantillæg nr. 7 fra Erhvervsstyrelsen af 1. juni 2017.  

Share Button