Hvor er grundlaget for en investering på 2-300 mio. med lånegaranti fra Kalundborg Kommune på 220 mio.?
Ny Vesthavn: Bristede forudsætninger og løftebrud
I Nordvestnyt 28/4 kunne man på flere sider læse om alle fortræffelighederne ved Ny Vesthavn. Det var igen tankevækkende, så lidt faktuelle data der var med vedrørende økonomien, faktisk kun soliditetsgrad og lånebeløb til finansiering var med. Dog blev den business case, der ikke er set af ret mange, nævnt igen. Gruppen bag Åbenhedskampagnen Ny Vesthavn har begæret aktindsigt omkring den, det bliver spændende at se, om der kommer noget for dagens lys.
Historik:
- Den 24/11-2011 udtaler Bent Rasmussen til Børsen ”Mens markedsføringen får fuld gas fra 2012, så maner tidernes ugunst dog til en vis forsigtighed i udbygningsplanerne. Populært sagt bliver havnen først anlagt, når der ligger kontrakter fra et passende antal virksomheder, som i øvrigt lejer havnearealet i en længere årrække.” Der udtales i samme artikel: ”Vi har før bygget på spekulation, og det er gået meget godt. Men i dag vil vi kun bygge på et sikkert grundlag, hvor meget skal være solgt først”. Stadig er der ingen konkrete eksempler på interesserede lejere, eller noget der er solgt.
- Kalundborg Havn går i 2015 efter Femern projektet, og at dette kan bære etableringen af Ny Vesthavn. D. 4/3-2016 besluttes det at Rødby Havn skal være produktionssted til elementerne.
- Fra den 13/6-2016 kan der på Kalundborg Havns hjemmeside læses at Københavns containerterminal skal flyttes i år 2020. Bent Rasmussen udtaler følgende: ”Havnen har i dag allerede god plads til at kunne overtage containertrafikken fra København” (Det er 150.000 containere årligt). Det fremgår senere af artikel i Børsen og på København Havns hjemmeside, at Københavns Havn tværtimod udvider og ikke flytter.
- Den 27/4-2017 Udtaler Bent Rasmussen at ”Det nuværende havneareal er udsolgt, brugt op.” Hvordan kan det hænge sammen med ”Allerede god plads” udtalelsen fra 13/6-2016 hvor der var plads til containertrafikken fra Københavns havn? Hvem har lejet meget nyt areal siden da?
Sluttelig kan nævnes at det mange gange fremhæves hvor vigtigt det er med 15 meter dybde til store Cruise skibes anløb. Ved en simpel søgning på internettet fremgår det at verdens største passager skib har en dybgang på 9 meter. Så der er allerede mange havne i Danmark, incl. Kalundborg, de fint kan anløbe, hvis de vil!
Oasis class krydstogt skib – Dybdegang max. 9 meter.
Geo Østergaard
Seneste kommentarer