Geo Østergaard har i dagens avis sagt at -“Der mangler samlede havnefakta”
På Kalundborg Havns hjemmeside findes en artikel fra den 13/6-2016, der oplyser at Københavns containerhavn skal lukke senest i år 2020. Havnedirektøren udtaler her: ”Havnen har i dag allerede god plads til at kunne overtage containertrafikken fra København.”
Den trafik udgør ca.150.000 containere årligt! Så der må gå rigtigt mange år før der bliver behov for mere areal.
Martin Schwartzbach udtaler i sit debatindlæg den 4/11-2017:”…at man forsøger altid efter nøje beregninger at tage alle mulige scenarier med i overvejelserne, hvilket man også har gjort i denne sag”. Der har ikke været vist fuldkomne scenarier, men blot udtalelser fra Bent Rasmussen.
Nordvestnyt den 15/3 2017: ”Kalundborg vokser som cruise-by”. Det lyder mægtigt fint.. Jeg har forespurgt flere medlemmer af Kalundborg handelstandsforening, og de svarer samstemmende, at det ikke har nogen effekt lokalt, at der ligger et krydstogts skib til kaj, selv busserne, der kører gæsterne til København, er ikke fra kommunen. Den eneste, der tilsyneladende har en forretning ud af det, er Juul’s vagtservice, der skal holde pøblen væk fra kaj området.
Så igen spørgsmålet: Skal vi ødelægge et stykke enestående natur blot for, at rederier, der ikke vil betale taksten i København, har et billigere alternativ?
Da der var tale om at etablere en pier ud fra Samsø færgens leje, udtalte Bent Rasmussen til Kalundborg Folkeblad den 22/8-2008: ”At det ville kræve mindst 30 årlige anløb, og så skulle der endda regnes på det”.
Jeg vil opfordre til, at der snarest fremlægges følgende: En risikoanalyse, der viser følsomheden af eventuelle bristede forudsætninger, som der har været en del af siden vedtagelsen. En business case der viser, hvor galt det skal gå, førend det koster borgernes skattekroner. Vi har brug for det SAMLEDE BILLEDE og ikke sporadiske tal og antagelser. Der er for mange forudsætninger der ikke har holdt vand.
Farcen om behovet for Ny Vesthavn begynder at ligne H.C. Andersens eventyr: Kejserens nye klæder. Så kære byrødder og borgere: Vågn op! Forlang dokumenterede tal og data.
Der er snart kommunalvalg. Vi kunne ved samme lejlighed stemme, om vi ønsker den havn. Skulle vi ikke i stedet prøve at skabe en by, der bliver så attraktiv at bo i, at selv kommunaldirektørerne får lyst til at bo her?
Jeg vil slutte med Martin Schwartzbachs ord.: ”Lad skibene komme til kaj”. Der er masser af plads allerede.
Geo Østergaard, Ansvarlig borger.
Seneste kommentarer