Åbenhedsgruppen hilser APM velkommen.

I Nordvestnyt den 8. januar, er Åbenhedsgruppen bedt om at kommentere på, at APM Terminals kommer til Ny Vesthavn.

Vi hilser dem hjertelig velkommen og roser havnen for at få dem hertil. Vi har dog stadig en del relevante udestående spørgsmål, som journalisten forsøger at få svar på, men det ville Havnedirektøren ikke.

Havnedirektøren udtaler også, at vi har ”skadet og ødelagt” Kalundborg Havn. Men det mener vi, at havnen selv bærer ansvaret for. Vi har faktatjekket oplysninger i det omfang, som vi mente var nødvendigt i forhold til de udtalelser eller mangel på samme, som havnen er kommet med i løbet af årene. Det er korrekt. Den lukkethed som borger her i Kalundborg er blevet mødt med, har gjort, at Åbenhedsgruppen blev dannet. Medier og havnebranchen har bl.a. omtalt Ny Vesthavn, som ”skandalehavn”, Søfart : https://www.soefart.dk/article/view/746166/kalundborg_havn_i_forhandlinger_om_arealer_pa_skandalekaj. Danske havnes direktør omtaler udvidelser som Ny Vesthavn som ”fantasiprojekter” i Børsen, 13. juni 2017.

Spørgsmålene t il havnedirektøren var:

  1. Kan indtægten fra APM Terminals dække de udgifter, der er fra Ny Vesthavn? Tager vi tallene fra Kalundborg Havns sidste regnskab, fremgår de, at leje og afdrag på lån alene udgør omkring 11 mio. dkk/år. Så vi spørger: Er kommunens sikkerhedsstillelse stadig en relevant bekymring?
  2. Har Kalundborg Kommune stillet mere end garantien for selve lånet? – ved at f.eks. give tilsagn om at bistå med evt. ”hjælpepakker”, måske til arealleje hvis havnen ikke selv er i stand til det? Hvorfor skulle Kalundborg Kommune ellers medunderskrive lejekontrakt?
  3. Er der lavet en lejekontrakt med APM Terminals? Hvis ja, hvor ”sikker” er den – de sagde iflg. artiklen op hos CMP telefonisk, og tilsyneladende vil de meget hurtigt derefter flytte deres aktiviteter.
  4. Er der bekymring for, at de evt. senere skifter lige så hurtigt til f.eks. Stigsnæs havn, hvis denne gør sig attraktiv? Der er der 18 m vanddybde og samme nærhed til T-ruten, parametre Bent Rasmussen flere gange har anført, som meget vigtige.
  5. Det ser ud til, at APM Terminals selv stiller med det materiel der skal håndtere containerne. Hvad betyder det for den investering Kalundborg Havn allerede har lavet i udstyr og beskæftigelsen i øvrigt?
  6. Af artiklen i NV fremlægges det som om at KH nu får over 30% af containermarkedet fra Sjælland. APM Terminals udtaler til Børsen d.21/12-2020 at det vil være omkring 15-18.000 containerløft årligt. CMP (Copenhagen Malmö Port) håndterede omkring 160.000 TEU i 2019, Så det rigtige tal er, med meget god vilje, max. 18% af containermængden fra Sjælland, hvis vi regner 1,6 TEU pr. løft. De 30% må være af Mærsks volumen på Sjælland.
  7. Hvad betyder det for KCT (Kalundborg Container Terminal), at APM Terminals etablerer sig i Kalundborg?
  8. Er vejretten afklaret med Ørsted og Inter Terminals AOT, der er bekymrede for tung trafik tæt på deres tankanlæg? Se tidligere indlæg på siden omkring dette.
  9. Der blev tidligere nævnt et ”letter of intent”, der har været meget stille omkring det siden, er ”intent” forsvundet? Har det noget at gøre med den udvidelse af Vordingborg havn, hvor DLG nu udskiber store mængder korn fra Sjælland og øerne?
  10. Der ligger pt. en uafklaret voldgiftssag, hvordan vil den evt. kunne påvirke økonomien, nu hvor reparationen er næsten færdig?
  11. Nu står vi så med en Business Case med 3 grundlag for anlæg af Ny Vesthavn (25% af containermarkedet på Sjælland fra start, arealudlejning og krydstogter, grundlaget for kommunalbestyrelsens godkendelse i 2016), hvor der er max. 18% af containerandelen, ikke meget krydstogt i sigte, og et godsvolumen der er faldet med 79% siden 2008. Det bliver interessant at se, om det kan løbe rundt, når kun én af de 3 forudsætninger ikke engang helt er opfyldt.
  12. Kalundborg Havns regnskab for 2020 bliver interessant, Chr. Hansen har efter sigende købt grunden (Pronova) af Kalundborg Havn, det virker underligt, at der sælges ud af arvesølvet, men det vil selvfølgelig give en kærkommen engangsindtægt i et hårdt år.

Se artikel i Nordvestnyt fra 8. januar 2021.

https://sn.dk/Kalundborg/Kritikergruppe-lagt-paa-is/artikel/1399981

https://sn.dk/Kalundborg/Kritikergruppe-har-ros-til-havnen/artikel/1399983

 

Share Button