Kommunalbestyrelsen skal nu foretage den årlige godkendelse af Kalundborg Havns regnskab. 2017-regnskabet afspejler ikke, at den 220 mio. kr. store garanti, som Kommunalbestyrelsen vedtog at stille til Ny Vesthavn kan tjenes hjem. Der synes stadig ikke at være efterspørgsel på anlægget. Tværtimod. Kalundborg havns godsomsætning er så faldende, at havnen nu er i kategorien ”mindre havn” i Danmarks statistik. Vordingborg havn udvider med en kornsilo med 150.000 tons kapacitet, kajanlæg samt uddybning af havnen, så korn fra Sydsjælland ikke længere skal udskibes fra Kalundborg, hvilket man kunne læse i Erhvervstillægget til Nordvestnyt den 21. september 2017. Hvorfor annoncerer Kalundborg havn efter firmaer, som ønsker lagerplads på Ny Vesthavn? Er vi nået til en fremtid i lagerplads og tomme containere på Ny Vesthavn? Ny Vesthavn blev sat i gang, da Kalundborg Havn manglede arealer på nuværende placering. Hvor er det vækst-boom, som havnen mener, at Ny Vesthavn skal give?
I flg. Kalundborg Havns egen strategiplan 2015-2020 er det overordnede mål at have en realiseret omsætningsvækst på 15% fra 2015, bl.a. ved at øge havnens andel af containermarkedet på Sjælland til 25%. Iflg. strategiplanen et realistisk mål, når man ser på containerterminalens nuværende vækstrater. Dette ser imidlertid ikke ud til af være sket og bestemt ikke realistisk. Copenhagen Malmö Port udvider både deres containerterminal og krydstogtkajer, så derfra kommer næppe trafik til Kalundborg.
Formand for havnebestyrelsen, Martin Schwartsbach, hævder, at havnens regnskab for 2017 er bedre end forventet. Men faktisk har resultatet været faldende siden 2013. Kun nye afskrivningsprincipper forbedrer havnens resultat med 1,1 mio. i forhold til sidste års resultat, der var det hidtil laveste. Havnens resultat beviser ikke, at den er i stand til at skabe vækst og afholde udgifter til Ny Vesthavn. Er det kommunen, som skal finansiere projektet ved at tilbagekøbe arealer, der bliver frigivet, når Ny Vesthavn tages i brug?
Bestyrelsesformanden taler om, at Ny Vesthavn vil give nye anvendelsesmuligheder for den eksisterende havn, noget borgmester Martin Damm også omtalte i efterårets valgkampagne op til KV 17.
Er det derfor kommunen så ivrigt sparer op? Mon borgerne forventer, at de opsparede midler skal hældes i havnen? Næppe, se bare vreden blandt borgere over en besparelse på 8 mio. kr. i socialpsykiatrien.

Seneste kommentarer