Kære kommunalbestyrelsesmedlemmer,

Åbenhedsgruppen Ny Vesthavn vil med denne mail prøve at gøre det klart for Jer, hvilke økonomiske konsekvenser Ny Vesthavn har for Jer, som ansvarshavende, og for borgerne i Kalundborg kommune.

Grundlaget for Ny Vesthavn, som blev forelagt Jer i en Business Case (BC) fra Kalundborg Havn i september 2016, er ikke længere til stede, og dele af den har aldrig været til stede. Vi vil her fremføre fakta som bevis på dette.

De 3 forretningsgrundlag for Ny Vesthavn er: 

Håndtering af containere.

Kalundborg Havn har, siden Copenhagen Malmö Port (CMP) i 2015 annoncerede at ville flytte deres containerterminal fra den nuværende placering i Nordhavnen, ment at have en reel chance for at få denne aktivitet til Kalundborg. Kalundborg har imidlertid aldrig været på tale. I 2009 fik CMP udarbejdet en rapport af konsulentvirksomheden, COWI, om udflytningen og heri blev Kalundborg allerede fravalgt.

Køge Havn har derimod været med i udflytningsovervejelserne. Den 26. oktober 2016 meldte CMP ud, at deres containerterminal bliver i Nordhavnen men flyttes til ydre Nordhavn i 2020 til et areal, der er dobbelt så stort som nu (450.000 kvm). Da BC blev forelagt Jer i september 2016, kun 1 måned før CMPs udmelding, må Kalundborg Havn således have vidst, at de ikke var i spil. Alligevel blev Kalundborg Havn ved med at melde ud i medierne, som om de kunne komme i betragtning. Senest i et læserbrev den 26. december 2016 i magasinet Søfart, hvor de mente at kunne omstøde CMPs beslutning. Kalundborg Havn skrev endda, at 85 % af containertrafikken fra CMP køres ud af København. Det korrekte tal er 7 %, hvilket CMP meldte som den statistiske kendsgerning samtidig med, at CMP i Søfart dementerede læserbrevets indhold. Dette dementi blev få dage efter fulgt op fra politisk hold i Københavns kommune, idet teknik-og miljøborgmester, Morten Kabel støttede CMPs dementi af en forestående udflytning af containerterminalen. I Nordvestnyt 25. august 2017 udtalte Erhvervsministeren sig, af en eller anden grund, positivt om, at Kalundborg havn kunne udkonkurrerer CMP på containertrafikken. Vi har derfor konfronteret ham med hans udtalelser med manglende fakta i et brev, som vi endnu ikke har fået svar på. Fakta er dog at CMPs CEO, Barbara Scheel Agersnap, den 25. september udtaler til Børsen: ”Vi kommer ikke til at afvikle vores containerfragt”. Se fakta på bilag 1.

Kalundborg har 5 % af containermarkedet på Sjælland. Den 18. maj 2017 i Erhvervsavisen meddelte Kalundborg Havn, at de vil have 25 % af Sjællands containermarked. Dette er simpelthen ikke muligt, uden at CMP skulle afgive de 20 %, og hvorfor skulle de det?

Vi kan af gode grunde ikke læse tallene fra BC, men det kan I.

Hvordan vil Kalundborg havn finde de 20 % – eller mere som de har baseret BC på?

Da BC blev forelagt Jer i september 2016, vidste Kalundborg Havn, som skrevet tidligere godt, at de ikke var i spil som alternativ containerhavn for CMP. Hermed var et af de 3 forretningsområder – det største – allerede borte.

I ovennævnte artikel i Erhvervsavisen udtalte Kalundborg Havn i øvrigt pludselig, at de har plads til tomdepot til 3368 containere på Ny Vesthavn. Er det det I vil med Ny Vesthavn? Er det et alternativt grundlag for Ny Vesthavn? Rengøring og nummerering af containere fra bl.a. HANJIN? 

Krydstogt.

I BC profilerer Kalundborg Havn sig med, at skibene bliver større og større, og at CMP har kapacitetsbegrænsninger. Allerede 1. maj 2014 blev der imidlertid taget en 1,1 km lang kaj med hele tre terminaler i brug i Ydre Nordhavn. I sidste uge bekræftede CMP, at de udvider med yderligere en terminal.

I 2017 har CMP haft 55 krydstogtanløb – 850.000 passagerer!

Kalundborg har haft 6!

De større skibe kræver ikke større dybdegang end maks. 10 meter vand. Det er fakta.

Kalundborg Havn har haft én ansat udelukkende til krydstogtdelen i flere år, og alligevel kan de ikke tiltrække flere krydstogtskibe. Kalundborg som turn-around er endnu et forsøg på at finde nye indtægtsmuligheder. Men der er endnu ikke en aftale i hus. I et dokument 326-2016-324511 (udleveret i forbindelse med aktindsigt om garantistillelsen) skriver Bent Rasmussen, som svar til Kalundborg kommunes revision, at projektet er stoppet pga., at de mangler faciliteterne (Ny Vesthavn) samt motorvej på rute 23.

Det er meget risikabelt at udbygge Ny Vesthavn på tro og håb. I BC påpeger havnen selv, at mængden af krydstogtanløb varierer meget fra år til år. De store krydstogsskibe, også til og fra Baltikum, vil altid gå til København. Selvom de skal sejle nord om Sjælland, så betyder dette intet. Det er essensen i krydstogt – man sejler rundt og gerne om natten. Hvorfor skulle de lægge til i Kalundborg?

Lokalplanen 566 til Ny Vesthavn blev vedtaget i juni 2017. Som det er Jer bekendt fra vedtagelsen verserer dog stadig en risikovurdering af AOT (Interterminal AOT ApS), idet Miljøstyrelsen i forbindelse med høringen havde gjort indsigelse om risikovurderingen i lyset af planerne om også at anvende Ny Vesthavn til krydstogtanløb. Hvis denne risikovurdering ikke falder positivt ud, betyder det, at krydstogt som et forretningsområde bortfalder eller at den skal omplaceres. Det er forunderligt, den høje profilering af dette område taget i betragtning, at der ikke er sket nogen afklaring endnu. En privat virksomhed, som ville få meddelt en sådan betinget lokalplan med henblik på etablering af sine aktiviteter, ville næppe stille sig tilfreds hermed. Lokalplan 566 vedtaget, side 59 – bilag 3

Der er som ovenstående viser meget stor usikkerhed om hvor mange og hvilke aftaler, som Kalundborg Havn kan trække i hus. Med én ansat udelukkende til krydstogtdelen skal der mere end 6 mindre skibe til at finansiere bare hendes løn.

Arealudlejning/Bulk-terminal.

Den eneste aftale, der offentligt er præsenteret, er et ”letter of intent” på 20.000 kvm, til en ny kornterminal.

Et ”letter of intent” er et ikke bindende dokument. Det er en hensigtserklæring. Dokumentet er underskrevet af Simon R. Christensen, som er den ene ejer af Schulz shipping A/S og ligeledes ejer af Kalundborg Bulk Terminal. Hvis de flytter med ud på Ny Vesthavn, hvad sker der så med de eksisterende bygninger, hvor de har til huse nu?

Vordingborg havn udvider i samarbejde med DLG og Copenhagen Merchants (ejer, samme Simon R. Christensen!) og bygger et større kornlager med en kapacitet på 150.000 tons. De uddyber til en dybde på 10,7 m samt en bredde på 70m. Dette betyder at landmændene ikke længere skal køre kornet til Kalundborg til udskibning – og hvad så med Kalundborg Havn?

Dette var hermed fakta om de 3 forretningsgrundlag, som alle er delvis eller helt borte.

Tør I stadig satse på Ny Vesthavn og en kommunal garanti for et lån på 220 mio.kr.?

Efter 5 år med røde tal på bundlinjen, så vil Kalundborg Havn i flg. Havneloven blive Kalundborg Kommunes ansvar.

Senest er Nakskov havn blevet overtaget af Nakskov kommune. Med en ekstra regning på 150 mio. kr.

 

Kalundborg Havns regnskab er siden 2011 faldet med 35,5 %.

I 2015 var årets resultat på 4,4 mio. Kun i plus efter salget af ”Silo-grunden” på 6,5 mio.

I 2016 var årets resultat på 2,7 mio. Kun i plus efter ekstra ordinært udbytte på 4 mio. fra Kalundborg Tank Terminal.

2017? Vi har endnu ikke set ”halvårs regnskab” eller omtale af dette i Nordvestnyt.

 

Godsmængden i Kalundborg havn er faldende.

Godsmængden Kalundborg havn i alt (ind og udgående) er faldet med 31,1 % fra 1. halvår 2015 til 1. halvår 2017 (fra 668.000 tons til 460.000 tons). Se fakta Danmarks statistik bilag 2.

I medierne har der været tale om havnens egenkapital på 225 mio. kr. i flg. seneste regnskab. Egenkapitalen er kajanlæg, havnegrunde og veje. Der foreligger ingen nærmere redegørelse for, på hvilket grundlag denne værdifastsættelse er udregnet. Hvis egenkapitalen skal aktiveres, hvem skal så købe det? Kommunen?

Kalundborg Tank Terminal (KTT), ejet af Schulz Shipping A/S og Kalundborg Havn, beskrives i den udleverede delvise overstreget BC, som et vigtigt forretningsområde. I BC er det vurderet, at der er et øget behov for tankkapacitet. Denne vurdering er fra Kalundborg havn og dermed ikke uvildig.

Skal Kalundborg Kommune stille lånegaranti for, at KTT kan bygge tanke på Ny Vesthavn, og som i øvrigt er finansieret af den af Kalundborg Kommune ejede Kalundborg Havn, som ikke betaler skat?

Leje kontra ekspropriering.

Det undrer os, at Kalundborg Havn har valgt at leje arealer af Lerchenborg Gods i stedet for at erhverve arealerne ved køb eller i yderste fald ved ekspropriering i henhold til Planlovens § 47. Hvorfor?

Vi kan se af mødereferat fra kommunalbestyrelsesmødet den 26.2.2014 samt dokument 326-2016-324511 (modtaget ved aktindsigt i garantistillelsen), at lejekontrakt med Lerchenborg er godkendt af kommunalbestyrelsen allerede i 2014. Hvorfor tog Kommunalbestyrelsen denne godkendelseskompetence, der ellers er delegeret til havnen i flg. den gældende styrelsesvedtægt? Og hvorfor traf Kommunalbestyrelsen denne afgørelse allerede på det pågældende tidspunkt?

Hvorfor skal Ny Vesthavn presses igennem på et så løst funderet grundlag?

Det skal den, fordi transportministeren har nedsat et ekspertudvalg, som skal revidere havneloven. Det vil i fremtiden sikkert ikke blive muligt for selvstyrehavne at låne billigt hos Kommunekredit. Selvstyrehavne vil måske alle blive til aktieselskaber i fremtiden. Derfor har Kalundborg Havn så travlt med, at få byggeriet i gang. Koste hvad det koste vil.

I BC beskriver Kalundborg havn, at de har den holdning, at etablering af Ny Vesthavn skal ske på et økonomisk bæredygtigt grundlag.

Er det virkeligt et bæredygtigt grundlag for Ny Vesthavn. Og er det et grundlag at give videre til den næste kommunalbestyrelse, hvor vi jo ved, at I ikke alle kommer til at sidde i?

 

Med venlige hilsener

Åbenhedskampagne Ny Vesthavn

www.nyvesthavn.dk

Per Jensen, Erik Dannenberg og Geo Østergaard.

 

BILAG

Bilag 1:
1. CMP: Herudover kan man se, at da I godkendte BC, der vidste Kalundborg havn godt, at containerterminalen BLEV i ydre Nordhavn. De vidste allerede ved udarbejdelsen af BC, at den eneste havn, som var i spil var Køge.
April 2009: Kalundborg Havn blev vraget som mulig placering af containerterminal.

9. september 2015: CMP undersøger containerterminalens fremtidige placering. Køge er i spil: http://www.cmport.com/news-and-media/pressreleases/2015/2015-09-09-da
13. juni 2016: Kalundborg havn ”melder sig pludselig på banen” som ny containerterminal i Børsen, i Søfart og deres hjemmeside: http://www.portofkalundborg.dk/kalundborg-havn-vil-vaere-containerhavn-for-hele-sjaelland
17. juni 2016: Køge svare igen på Kalundborgs Havns læserbrev den 16. juni: https://www.transportmagasinet.dk/article/view/282775/koge_havn_vi_er_helt_rolige
29. august 2016: Kalundborg havn har indlæg i Politikken, hvor de beder om at lægge containerhavnen i Kalundborg:
http://www.portofkalundborg.dk/wp-content/uploads/2016/08/Debat_Politiken_JBJ1.pdf
September 2016: Business Case bliver præsenteret for kommunalbestyrelsen, hvor i havnen præsenterer grundlaget for Ny Vesthavn, hvor containerdelen er den største af de 3 forretningsmuligheder. Kalundborg havn forventer at kunne få 25 % af containertrafikken på Sjælland. Nuværende tal er 5 %

28. september: Vedtager kommunalbestyrelsen grundlaget for BC
26. oktober: meddeler CMP, at containerterminalen bliver i Ydre Nordhavn:

http://www.cmport.com/news-and-media/pressreleases/2016/2016-10-26-da
26. december 2016: 2 måneder efter CMPs pressemeddelelse! Her skriver Bent Rasmussen og Jakob Beck Jensen læserbrev i Søfart igen omkring containerterminalen i Ydre Nordhavn. De skriver at 85 % af containertrafikken fra CMP kørers ud af Købehavn, hvilket er forkert. Tallet er 7 %!: https://www.soefart.dk/article/view/307912/lad_os_finde_en_fornuftig_losning_pa_den_sjaellandske_containertrafik
18. januar 2017: CMP svarer igen og korrigerer Kalundborg havn med at kun 7 % af containertrafikken går ud af København, resten bliver i Købehavnsområdet.
https://www.soefart.dk/article/view/309688/talkrig_om_ny_containerterminal
25. januar 2017: Københavns kommunes teknik- og miljøborgmester tager kraftig til genmæleoverfor Kalundborg havns udmelding 26. december.
https://www.soefart.dk/article/view/310785/containertrafikken_bliver_i_kobenhavn
25. august 2017: CMPs CEO Barbara Scheel Agersnap udetaler i Børsen, at ” vi kommer ikke til
at afvikle vores containerfragt”. http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/180247/artikel.html

Bilag 2

Bilag 3

Share Button