Er Ny Vesthavn rettidig omhu, eller?

Tim Krarup Sørensen skriver ligeledes, at Copenhagen Malmö Port (CMP) udvider deres containerdel til dobbelt størrelse med udgangen af 2020. Ligeledes er man igang med en udbygning af Nordhavnsvej, som motortrafikvej med forbindelse til motorvejen ved Lyngby/Ryparken station , som skal indvies 2017/2018.  Desuden er der planer om en tunnel  i Københavns havn, som skulle forbinde Nordhavnsvej direkte med sydmotorvejen. Så mon ikke der er god mulighed for at transportere containere ud af CMP. Et af argumenterne fra Erhvervsministeren ved hans besøg den 24. august var, at trafikken var intens og gjorde det besværligt at transportere containere ud af Københavns havn!(redaktøren).

Samtidig skriver Tim Krarup Sørensen, at “rettidig omu” ville være at få ryddet op på Kalundborg Havn, så vi kan få udnyttet arealerne bedst muligt og herefter vurdere, om der er behov for Ny Vesthavn.

 

Supermarked vigtigere end Ny Vesthavn !

Da jeg har fulgt både sagen omkring Ny Vesthavn, og sagen om byggeri af et KIWI marked på Nørre Alle, undres jeg over at man vil ekspropriere 3 ejendomme væk, for at etablere et supermarked, men til etablering af Ny Vesthavn vælger man i stedet at betale leje til Lerchenborg gods. Ville det ikke i havnens levetid være væsentligt billigere at ekspropriere jorden til Ny vesthavn, der er ingen boliger eller andet, der skal nedlægges i denne forbindelse, så det må vel være ”lige ud af landevejen” ligesom anlæggelse af en motorvej. Så kære Havne- og kommunalbestyrelse, kan I redegøre for denne beslutning, da løsningen med at leje arealet må være mange mange gange dyrere.

Jette Tranberg

 

Brug venligst mine skattekroner fornuftigt!

Det er med stor underen, at jeg i Nordvestnyt onsdag d. 23. august kan læse at den gl. Vesthavn, der i 2015 blev solgt, af Kalundborg Havn til Kalundborg kommune for 6,5 mio. kr. er nedslidt og skal renoveres for 41 mio. Det må da vist være en garantisag? Det kan ikke være rigtigt, at kommunen skal bruge skattekroner på gl. Vesthavn, hverken for at købe den eller for at renovere den. Da Kalundborg havn i sin tid fik området ”gratis”, var der et flot estakat med masser af bådepladser og et havneanlæg i god stand. Når det så tilsyneladende er slidt op, sælges det hele tilbage til kommunen, og på denne måde flyttes i alt 47,5 mio. skattekroner fra borgernes kommunekasse til havnens pengekasse.

Jeg kan mere og mere forstå, at der er borgere, der er betænkelige ved projektet Ny Vesthavn, der vil tallene blive mange gange større, hvis historien gentager sig. Det er der desværre stor risiko for, da de forretningsmæssige grundlag for Ny Vesthavn tydeligvis er svækket. Dette faktum ser dog ikke ud til at bekymre hverken havnedirektør, havnebestyrelse eller kommunalbestyrelse. Et enkelt medlem undtaget. Så venligst lad Havnens regnskab blive retvisende ved at betale de 6,5 mio. tilbage til kommunen ( havnen aldrig har givet noget for gl. Vesthavn) og samtidig betale 41 mio. til kommunen til at genoprette det nedslidte område. Det vil naturligvis ikke pynte på havnens i forvejen meget belastede regnskab, men dog bevare mine skattekroner i den kasse jeg har betalt dem til, og ikke til støtte for havnens skrantende økonomi.

Jan Fich

 

Share Button