Er havnesikkerheden nu også så høj?
Det er uforståeligt, at Kalundborg Havn i flere sammenhænge skal være omgærdet af enten ingen eller mangelfuld information til offentligheden. I ”Ny Vesthavn”-projektet har vi set det omkring det økonomiske grundlag, og med Avista Oil-branden i sidste uge rammer det nu også beredskabs-og sikkerhedsniveauet. Når borgmester og havnedirektør udtaler sig som nedenfor citeret, tyder det på, at der heri ligger en misinformation til offentligheden om dette emne. Det er stærkt bekymrende!
Åbenbart opfordret af kommunalbestyrelsesmedlem Lis Dannenbergs(DF) læserbrev i Nordvestnyt den 27. juli i anledning af branden udtalte borgmester Martin Damm(V) i en forsideartikel den 28. juli med overskriften ”Havnesikkerheden er høj” bl.a., ”at beredskabet virkede meget effektivt”. I samme artikel udtalte havnedirektør Bent Rasmussen, ”at der altid er mindst en slæbebåd med vandkanoner i havnen som led i beredskabet.” Havnedirektøren bemærkede videre, at ”uden vandet fra de to slæbebådes vandkanoner var branden aldrig blevet bekæmpet så hurtigt og effektivt.” Læseren foranlediges til at tro, at Kalundborg Havn har styr på det.
Det tyder ikke på, at formanden for kommunens teknik-og miljøudvalg, Karl-Aage Hornshøj(V), mener, at havnen var beredt på situationen. Således udtalte han til TV2-øst samme dag som branden, 24. juli, at ”vi kan jo ikke være herre over, at der sker en brand som denne her kaliber, men der er nogle ting, vi skal forholde os til”.
I flg. en artikel på TV-Kalundborg den 26. juli tyder det heller ikke på, at mindst en slæbebåd indgår i beredskabet hos enten Kalundborg Havn eller Vestsjællands Brandvæsen. Efter det her fremkomne foreligger der derimod en aftale mellem to private virksomheder, Statoil Raffinaderiet og rederiet Svitzer, om, at den ene af bådene indgår i beredskabet på Statoil pieren og derfor altid vil være i Kalundborg Havn eller fjord. Svitzers portmanager, Allan Warlev, udtalte i den forbindelse, at selskabet gerne deltager i et møde med havnen, beredskabet og politiet, for et tættere samarbejde netop i forbindelse med en brand på havnen. Det fremgår også af artiklen, at slæbebådene den dag gik til assistance på et besætningsmedlems initiativ og blev således ikke rekvireret af Kalundborg Havn eller brandvæsenets indsatsleder.
Statoil pieren er ikke en del af Kalundborg Havn. Det beroede altså ikke på en beredskabsplan for Kalundborg Havn, at slæbebådene blev inddraget med en givetvis helt afgørende indsats.

Per, Geo og Erik.

Læserbrevet er en reaktion på at Nordvestnyt den 28. juli bragte en artikel om, at havnedirektøren mener, at sikkerheden på Kalundborg havn er høj

Share Button