Hvordan kan kommunalbestyrelsen vedtage en lokalplan, når Miljøstyrelsen er i gang med en risikovurdering af et nærliggende olielager på området, der ikke endnu er afsluttet?

Taler borgmesteren imod bedre viden?

På kommunalbestyrelsesmødet i juni blev lokalplantillægget, der muliggør Ny Vesthavn vedtaget af en enstemmig kommunalbestyrelse med undtagelse af Lis Dannenberg (DF), som stemte imod.

Lis Dannenberg havde bemærkninger inden afstemningen.  Hun påtalte den usikkerhed, der hersker omkring projektets økonomi, særligt den kommunale garantistillelse for Kalundborg Havns optagede lån på 220 mio. kr.  sammenholdt med de manglende oplysninger om, der overhovedet er efterspørgsel på dette kommende havneareal. Lis Dannenberg havde også bemærkninger til det forhold, at Miljøstyrelsen er i gang med en risikovurdering af det nærliggende olielager, AOT, ved siden af Asnæsværket. Det fremgår nemlig af bilagsmaterialet til lokalplanforslaget, at styrelsen i brev af 30. maj 2017 til Kalundborg kommune har påpeget et scenarie, hvor lagerets indhold af olieprodukter kan blive en sikkerhedsrisiko ved håndtering af krydstogtanløb på Ny Vesthavn. Om der skulle være et problem er p.t. ikke afklaret, hvorfor Lis Dannenberg fornuftigt nok påpegede, at sagen om plangrundlaget for Ny Vesthavn ikke er tilstrækkelig oplyst, hvilket bør være tilfældet, når kommunalbestyrelsen træffer en forvaltningsretlig afgørelse, som der i virkeligheden er tale om.

Alt dette syntes at prelle af på borgmesteren og dermed også Kommunalbestyrelsen i øvrigt. Om de økonomiske forhold udtalte borgmesteren, at det drejede sagen sig ikke om nu, og det er altid virksomhedens eget ansvar. Det kan borgmesteren vist ikke mene alvorligt, når virksomheden i sagen her er en kommunal selvstyrehavn, som kommunen i sidste ende kan komme til at overtage med tilhørende gældsforpligtelse, jf. Havnelovens § 9, stk. 16, og når kommunalbestyrelsen tilmed tidligere på året vedtog ovennævnte garanti for det optagne store lån. Problematikken omkring risikovurderingen, som Miljøstyrelsen er ved at udarbejde for AOT, blev tiet ihjel på mødet. Man må spørge sig selv om forvaltningen, borgmesteren og øvrige politikere da slet ikke har fingeren på pulsen og kan se faren for, at et af Kalundborg Havns meget højt profilerede forretningsprojekter for Ny Vesthavn, krydstogtanløbene, måske aldrig bliver en realitet, og dermed sås endnu mere tvivl om Ny Vesthavns rentabilitet. Derfor kan det kun opfattes som tale imod bedre viden at afvise Lis Dannenbergs betænkeligheder. Og af hvilken grund? Er det bare magtfuldkommenhedens arrogance, der stikker sit grimme ansigt frem?

 

Per Jensen                          Geo Østergaard                  Erik Dannenberg

Share Button