Vakkelvorn havneplan og fortsat tavshed om økonomi.
I Nordvestnyts tillæg ErhvervsAvisen den 18. maj 2017 kunne man læse om Kalundborg Havns containerplaner for Ny Vesthavn. Positivt at havnen nu melder noget mere konkretiseret ud om planer for projektets forretningsgrundlag. Strategimålet er 25 % af containermarkedet på Sjælland i flg. havnedirektør Bent Rasmussen. Der skulle allerede være 40 virksomheder, der har stor interesse for containertransport over Ny Vesthavn, som skal videreudvikle Kalundborg som containerfeederhavn.
Flot. Men ak, når man kommer lidt længere ned i artiklen, erkender havnedirektøren dog, at to forhindringer skal ryddes af vejen for, at Kalundborg kan blive en af de bedste containerfeederhavne i Danmark. Efter en opremsning af 8 linjerederier, der accepterer Kalundborg, udtaler havnedirektøren, at han stadig mangler nogle af de store – hvilke de så er, står hen i det uvisse – og derudover er det vigtigt for havnedirektøren, at få et såkaldt tomdepot, hvor tomme containere står klar lokalt, når behov opstår.
Den kommende vigtige containerforretning er altså ikke mere sikker end som så. Dermed bliver man ikke bragt nærmere en afklaring af, om Ny Vesthavn, der er optaget et lån på 220 mio. kr. til med Kalundborg kommune som kautionist, bliver en så sikker forretning, der aldrig vil belaste kommunekassen. Anlægget skal indvies allerede i starten af 2019.
I artiklen nævnes at Ny Vesthavn skal stå på tre ben: Containere, krydstogt og industri. Sammenholder man dette med havnens nu tilgængelige markedsføringsmateriale ses en mærkelig forskel mellem indholdet i en 3-sproget brochure og i en animationsvideo om krydstogtskibe på Ny Vesthavn. I flg. sidstnævnte, der kan ses på TV-Kalundborg, synes Ny Vesthavn alene at skulle stå på 2 ben, nemlig dels med en storstilet krydstogtterminal, dels en containerterminal, mens resten henligger som grønt område. Altså, krydstogtgæsterne skal ikke ilandsættes mellem oplagret gods, pakhuse og industrivirksomheder, som der i flg. brochurematerialet tillige satses på.
Borgmester Martin Damm udtalte på sidste kommunalbestyrelsesmøde, at Ny Vesthavn ikke skal være en ”Havnepark II”. Det kunne man ellers efter nævnte video få indtryk af bliver tilfældet.
Som borger må man fortsat være mistænksom overfor dette projekts rentabilitet, og den mistænksomhed holdes der liv i af både havn og Kommunalbestyrelse med en larmende tavshed om projektets økonomiske forudsætninger og rammer.
Per Jensen Geo Østergaard Erik Dannenberg
Seneste kommentarer